Åtta av tio regioner har egen besöksnäringsstrategi

Den nationella strategin för svensk besöksnäring har haft stor betydelse för regionernas besöksnäringsarbete. Åtta av tio regioner/län har en gemensam strategi för besöksnäringen och flera regioner är på gång. De som inte har en gemensam strategi i dagsläget tar antingen fram en nu eller arbetar med frågorna genom lokala strategier på destinationerna i regionen. Sju av tio uppgav att den nationella strategin haft stor eller avgörande betydelse för innehållet i regionens/länets strategi.

Det visar en enkätundersökning riktad till Sveriges regionala turistchefer som genomfördes av Svensk Turism AB och Tillväxtverket under januari-mars 2014. Enkätundersökningen utgör en del av den inventering av "Nationell strategi för svensk besöksnäring" som genomförts av Svensk Turism AB under 2013 och 2014.

Vidare visar undersökingen att sju av tio uppger att den nationella strategin haft stor eller avgörande betydelse för innehållet i regionens/länets strategi. Destinationsutveckling och samverkan uppges vara de områden där den nationella strategin haft störst påverkan.

Ett exempel på kommentar är:
”Det är ett ramverk för en nationell ambition som vår region är en del av och levererar mot. Den adresserar även den regionala politiken.”

Enkätresultatet visar att det bubblar av olika satsningar som regionerna anser ha stor påverkan för att nå de nationella målen för svensk besöksnäring 2020. Satsningarna har stort fokus på processer, metoder, destinationsutveckling, utbildning, kvalitet hållbarhet och forum för utveckling.

Bland utmaningarna respondenterna ser märks ordet samordning - samordning kopplat till att regioner och destinationer drar åt samma håll utifrån nya strategier och även samordning av fokusområden. Behov av kapital och rollfördelning mellan befintliga aktörer anges också som utmaningar för att nå de nationella målen. Övriga förbättringsområden som nämns är kvalitetssäkring av utbildningar, infrastruktur, översyn av regler, lagar och skatter.

Projektledare för enkätundersökningen var Linn Uggerud från Svensk Turism AB och Therese Lindberg från Tillväxtverket. Magnus Nilsson, ordförande Svensk Turism AB har tillsammans med Christina Rådelius, Tillväxtverket och Thomas Laurell, Puclic Affaris Visita, deltagit i en styrgrupp för projektet Inventering Nationell strategi för svensk besöksnäring. Projektet medfinansieras av Tillväxtverket.

Ett varmt tack riktas till alla som tagit sig tid att svara på frågor i samband med enkätundersökningen.




Enkätresultat uppföljning Nationell strategi för svensk besöksnäring »

© 2010-2011 Nationell strategi för svensk besöksnäring kontakt@strategi2020.se