Svensk Turism i Almedalen 2015

Sverige står inför utmaningar som arbetslöshet, svårigheter för unga och nya svenskar att komma in på arbetsmarknaden, urbanisering och minskat serviceutbud på landsbygden. Den 1 juli bjuder Svensk Turism in till ett spännande seminarium med fokus på besöksnäringens roll i de stora samhällsfrågorna under rubriken "Vilket Sverige väljer du? – besöksnäringen utmanar den traditionella synen på tillväxt".

Sedan 2010 har antalet nya jobb i Sverige ökat med 4%. Medan traditionella industrier står och stampar eller minskar har antalet nya jobb inom besöksnäringen ökat med 14%. Hur skapar vi tillväxt i det nya Sverige? Hur ser ett Sverige med besöksnäringen som basnäring ut?

Sverige står inför utmaningar som arbetslöshet, svårigheter för unga och nya svenskar att komma in på arbetsmarknaden, urbanisering och minskat serviceutbud på landsbygden. Om vi säger att besöksnäringen kommer skapa 100 000 nya jobb. Om vi dessutom säger att en stor del av dessa kommer gå till ungdomar och nya svenskar över hela landet och inom den enda näring där t.o.m. exporten generar momsintäkter. Vad säger politiken då?

              


© 2010-2011 Nationell strategi för svensk besöksnäring kontakt@strategi2020.se