Det personliga intrycket vid en anställningsintervju är alltid viktigare än ett skriftligt CV. Även om du har goda erfarenheter och referenser i skriftlig form måste du konkurrera på nytt personligen. Den här gången kan vårt utseende, vår talstil, verbala uttrycksförmåga, vårt kroppsspråk, vår självsäkerhet och vårt självförtroende hjälpa dig att vinna företagets förtroende. Tänk på följande saker för att göra det bästa intrycket. I min karriärrådgivning får jag ofta reda på hur viktigt det är att göra ett bra första intryck och hur svårt det är att ändra det senare om det går fel.
Källa: https://worktime.hu/jo-tulajdonsagok-allasinterjun/
Kom i tid
Det är bäst att komma 10-15 minuter före ditt möte. Du måste fortfarande checka in, eventuellt ta hissen och framför allt måste du kunna lugna ner dig och fräscha upp dig innan du går in i intervjurummet. Kontrollera alltid hur lång tid resan tar, hur upptagen trafiken är.
Fast utseende, handslag och leende.
Om intervjuaren anländer till mötesrummet senare än du är det bäst att ställa sig upp vid ankomsten. Ditt handslag bör vara lite fast snarare än för mjukt. Ha ett vänligt leende på läpparna. Om du lyckas ta reda på personens namn i förväg kan du göra ett gott intryck genom att nämna hans eller hennes namn.
Bra kroppsspråk och ögonkontakt
Försök att verka fokuserad och seriös med ditt kroppsspråk. Försök att visa uppriktig entusiasm med dina gester och uppriktighet genom att hålla ögonkontakt. Tala klart och tydligt och med självförtroende.
Intresse för branschen, företaget, jobbet, entusiasm.
Visa att du vet mycket om företaget, dess produkter eller tjänster och branschen/branschen.
Håll dig lugn
Jobbintervjun är en betasituation och det är naturligt att vara orolig för resultatet. Det är dock viktigt att behålla lugnet så att du kan komma ihåg de saker som är mest användbara att säga. Dessutom kan nervositet få dig att vilja gå till botten med situationen så fort som möjligt. Om möjligt, ge dig själv tid att besvara alla frågor på ett genomtänkt sätt.
Klä dig på lämpligt sätt
Din klädstil är en stark del av det intryck du ger. Den visuella bilden är viktig för människor, den påverkar verkligen det första intrycket. Du kan bara göra ett första intryck en gång, så det är en bra idé att klä sig affärsmässigt, men i den vanliga klädstilen för branschen/företaget snarare än lite överdrivet snarare än underdrivet. Den intervjuande chefen kommer troligen oavsiktligt att bry sig om huruvida din klädsel ser bra ut. Om du har ett jobb där du kommer att träffa människor utanför företaget kommer de också att tänka på vilket intryck du kommer att göra på externa samarbetspartners. Var smart och var uppmärksam på dina accessoarer. Maximal grooming är viktigt.
Andra intressanta karriärråd finns på nättidningen worktime.hu.